Conferencia: MANAGEMENT OF RAILWAY OPERATIONS. THURSDAY 7st of March 2013, 12:30.

Título: MANAGEMENT OF RAILWAY OPERATIONS

Date: Thursday, 7st of March 2013

Location: Classroom S01 ETSID  12:30 h

Conferenciantes:   Angel Luis García de la Bandera

Estela de la Puente Güiles

Julio Jaén Beltrán

Grupos ARA del Grado en Electrónica Industrial y Automática

Cartel

Abstract:

The aim of the speech is to describe the main tasks that Territorial Operations Center (Conventional Networks) has to afford in order to managing rail traffic.

Firstly, we will briefly describe the role of a rail administrator as ADIF, which focuses on the construction, maintenance and operation of the Railway Network. Then the different Networks will be presented: the High Performance Network and the Conventional Network, their different specializations and how they can combined Spanish’s gauges thanks to national technological developments.

Once the speech is focused, the operations of the railway infrastructure will be described, and how to manage trains running on it, the specialization of lines, the number of trains, speeds, stop stations and operations needs. Furthermore, as traffic has to be harmonized with preventive maintenance, and how, any incidence has to be minimized trough corrective maintenance.

Traffic management concepts as Train Path and Line Capacity will be described and also how these concepts depend on infrastructure characteristics, security systems and technological components. Besides it will be shown the process established to plan maintenance and construction works in high traffic density lines.

As the Command Post of the East region is located in Valence, we will focus on the Mediterranean Corridor. This line, communicates important regions of the Spanish East, used by both passenger trains of long distance (speed and punctuality is excepted) with middle-distance traffic (with more stops) and freight traffic, because it is an economically very active area and densely populated. In addition, in urban areas, this corridor is used by commuter trains, which are characterized by high frequency traffic and many stops.

As seen, the management objective is none other than that of reconciling the various rail products, ensuring the safety and quality standards and timeliness guarantee to customers.

Finally, we will discuss the future forecast for the Mediterranean corridor, which can mean gauge’s change and a new kind of operation’s management with three rails, to combine national gauges.

Curriculum

Angel Luis García de la Bandera

Ingeniero de Montes

Project Manager

DEA en Ordenación del Territorio

Técnico de Gestión de Tráfico del Puesto de Mando de Valencia.

– Coordinación del equipo de Gestión de Tráfico de Valencia, que se encarga de la relación con las empresas ferroviarias, planificación de las circulaciones, programación de trabajos en la Zona de Dominio Público Ferroviario, en definitiva de organizar la previsión del Plan de Transporte que sirva de base a la regulación del tráfico en tiempo real.

 

Estela de la Puente Güiles

Ingeniero Industrial

Técnico de Instalaciones en la Jefatura de Gestión de las Instalaciones.

– Análisis, estudio y colaboración en la confección de programas de explotación: replanteos y toma de datos, coordinación con las empresas contratistas sobre las soluciones a adoptar, definición de situaciones provisionales, optimización de las nuevas instalaciones de seguridad para la mejora de la explotación.

– Programación y realización de puestas en servicio de las instalaciones de seguridad.

– Elaboración y publicación de documentación reglamentaria de circulación: para la regulación de situaciones particulares de explotación ,trabajos, reformas, pruebas, limitaciones de velocidad temporales y prescripciones particulares de circulación.

 

Julio Jaén Beltrán

Ingeniero Técnico Industrial

Cuadro Técnico de Telecomunicaciones y Sistemas CTC de la Jefatura de Área de Mantenimiento de Valencia.

– Realización y dirección de proyectos en el área de las comunicaciones y el control centralizado del tráfico ferroviario, así como la supervisión y el control técnico de los diversos equipos operativos del ámbito de esta Jefatura.